Gadis Trichotillomania suka tarik rambut sendiri

Rhiannon Walker

QUEENSLAND - AUSTRALIA. Seorang gadis berumur 16 tahun yang menghidap penyakit Trichotillomania tidak mampu menahan dirinya dari menarik rambutnya sendiri.

Menurut Dailymail Australia, Rhiannon Walker akan menarik rambutnya dalam kuantiti yang banyak yang menyebabkan kulit kepalanya kemerahan dan lebam.

"Ia membuatkan rasa serba-salah dan malu. Ianya bukan sesuatu yang saya mahu lakukan.

"Sebelum diperiksa doktor, saya tak tahu mengapa saya berbuat sedemikian," katanya dalam sebuah temuramah.

Diagnosis penyakit tersebut menyebut gadis tersebut 'bimbang' dan merasakan sesuatu tidak kena pada rambutnya, dan tidak sedar beliau akan mencabut dalam kuantiti banyak.

"Pada mulanya, ianya sangat menyakitkan. Jika saya tarik rambut di lokasi sama, saya rasa seperti ditumbuk di kepala," kata Walker.

Difahamkan, penyakit Trichotillomania hanya dihidap oleh dua peratus populasi dunia dan penghidap akan mencabut rambut, bulu mata dan bulu kening tanpa sedar.

Penghidap Trichotillomania juga tidak mampu menerangkan mengapa mereka menyakiti diri mereka sendiri.

"Saya rasa tenang selepas saya mencukur kepala saya hingga botak. Saya sudah tidak tarik rambut selama dua minggu," jelas gadis tersebut.

Rambut palsu kini sudah menjadi keperluan wajib dalam hidup Walker.

"Tak ramai yang tahu anak saya memakai rambut palsu. Ia adalah satu penyakit dan kadangkala orang akan memberi tanggapan buruk.

"Saya harap orang ramai faham perkara ini dan cuba bantu anak saya," kata ibunya, Nikki Walker.

Penyakit tersebut juga menyebabkan Walker gagal menyiapkan kerja sekolahnya kerana tangannya sentiasa berada di kepala.

"Beliau tak mampu meletakkan tangannya ke bawah. Bunyi seperti kelakar tapi baginya, ia sesuatu yang teruk," katanya lagi. - 



Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment