Heboh! Ular berkaki empat masuk rumah di malam hari


JAKARTA - Kediaman Astuti ( 39 ) di Kelurahan Kenali Besar , Kecamatan Kota Baru , Jambi ,  heboh apabila dia menemui seekor binatang seperti ular namun berkaki empat .

Menurut pengakuan Astuti , binatang aneh ini ditemui pada ahad malam di dalam rumah ketika dirinya hendak tidur . Binatang dengan panjang kira-kira 10 cm ini tiba - tiba sudah berada di ruang makan entah dari mana datangnya .

" Saya langsung panik dan memanggil anak saudara saya . Kemudian binatang tersebut ditangkap dan dimasukan ke dalam balang oleh anak saudara saya , " ujar Astuti kepada Okezone , Rabu ( 12/2/2013 ) .

Dirinya meyakini bahawa binatang tersebut adalah ular yang mempunyai kaki . Sebab , lanjut dia , gerak - geri binatang tersebut sangat serupa dengan ular . " Selain panjang dan kulitnya bersisik , juluran lidahnya juga seperti seekor ular pada umumnya , " lanjut Astuti .

Selang dua hari kemudian , Astuti memutuskan untuk melepaskan binatang tersebut di sebuah lokasi yang cukup jauh dari rumahnya . Beruntung dia sempat mengabadikan gambarnya .

" Saya kasian dan bingung mau kasih makan apa . Saya juga takut kalau itu binatang ghaib , makanya saya memilih untuk melepaskannya , " kata perempuan yang berprofesi sebagai ibu rumah tangga ini .

Mengikut Wikipedia , ular berkaki empat ini memang binatang yang sangat jarang ditemui . Haiwan ini juga kerap disebut dengan nama cicak ular . Rupa dan gerak - geri binatang ini memang sangat serupa dengan seekor ular .

Sumber: forum.detik.com

1 comment: