Tunjuk mewah, punca artis kena samun?


Fouziah Gous
KES artis kena samun bukanlah perkara baru yang berlaku di negara ini.

Selain bintang terkenal, Nasha Aziz yang kerugian hampir RM40,000 apabila disamun dua lelaki bermotosikal di persimpangan lampu isyarat tidak lama dahulu, beberapa artis lain seperti Mizz Nina dan ND Lala turut mengalami nasib yang sama ketika dalam perjalanan menuju ke destinasi masing-masing.

Malah juara Akademi Fantasia musim ketiga, Mawi atau Asmawi Ani turut kerugian RM10,000 apabila banglonya yang terletak di Bangi dimasuki perompak.

Kes jenayah seperti ini haruslah dipandang serius oleh semua pihak, termasuklah golongan selebriti.

Kehidupan mereka yang mewah membuatkan mereka mudah menjadi sasaran pihak yang tidak bertanggungjawab.

Bagi mengelak kes ini berulang lagi, maka mereka harus sentiasa berwaspada!

Pandangan artis mengenai isu ini

Kejadian samun boleh berlaku di mana-mana. Dalam perkara ini banyak yang perlu kita titik beratkan. Harus lebih berhati-hati bagi mengelak daripada menjadi mangsa. Sebagai artis, jangan terlalu  menunjuk-nunjuk dengan
kemewahan yang ada kerana ia akan mendorong berlakunya jenayah seperti ini. Selain itu, lengkapkanlah diri dengan ilmu mempertahankan diri seperti silat atau sebagainya."  - Awie

Saya pernah mengalami kejadian sebegini pada tahun lalu apabila rumah saya dipecah masuk dan mengalami kerugianhampir RM2,000. Kejadian ini membuatkan saya lebih berhati-hati dalam melakukan setiap perkara. Saya akui, walaupun kita terlalu berhati-hati tapi ia tetap berlaku. Nasihat saya, kalau boleh sediakan alatan untuk keselamatan diri kerana kejadian sebegini boleh berlaku di mana sahaja."  - Sharifah Shahira

Kita sebenarnya tidak dapat mengelakkan kes jenayah sebegini kerana ia sering berlaku di mana-mana. Paling ketara bagi mereka yang baru membuat pengeluaran wang yang banyak dari bank. Faktor itu membuatkan mereka
mudah menjadi mangsa. Bagi kes sebegini, mereka harus ada peneman atau bodyguard bagi  mengelakkan perkara yang tidak sepatutnya terjadi. Dan jangan pandang mudah terhadap kes sebegini.” - Nash

Saya pernah mengalami kejadian kena samun, ketika berjalan seorang diri tiba-tiba dua lelaki yang menaiki motosikal cuba menarik beg tangan saya. Namun Alhamdulillah ketika itu mereka tidak sempat mengambil beg tersebut kerana saya cepat-cepat duduk ketika kejadian berlaku. Sekiranya anda berdepan dengan situasi ini, jangan mudah panik. Kalau boleh elakkan jalan seorang diri di waktu malam kerana ketika itulah jenayah sering menghampiri
kita. Saya juga berharap pihak berkuasa beri kelonggaran untuk artis menggunakan cermin gelap pada kenderaan atas faktor keselamatan."  - Fouziah Gous

Bagi mengelakkan kes  pecah kenderaan dan samun, jangan simpan barangan berharga dalam kenderaan kerana ia merupakan antara penyebab yang mengundangnya kes sebegini berlaku. Artis juga jangan terlalu menunjuk-nunjuk kemewahan yang mereka ada. Selain itu, cuba elakkan keluar seorang diri pada waktu malam terutamanya wanita." - Ako Mustapa

Saya bersyukur kerana tidak pernah berdepan kes sebegini. Biasanya, sebelum keluar rumah saya banyakkan berdoa dan bertawakal kepada ALLAH supaya sentiasa melindungi saya daripada sebarang kecelakaan yang tidak diingini. Selain itu, kita juga harus sentiasa berwaspada. Saya juga menyokong cadangan cermin gelap pada kenderaan bagi keselamatan artis." - Iqram Dinzly


Sinar Harian


1 comment:

  1. aku sokong kata ako dengan iqram tu. tapi yang ako tu tepat. kalo kaya mana pun tak payah menunjuk sangat. biasa je sudah

    ReplyDelete