Pramugari tunjuk isyarat lucah dibuang kerja



Seorang pramugari Aeroflot, syarikat penerbangan Rusia, yang mem-posting foto dirinya tengah menunjukkan jari tengahnya ke arah penumpang, dipecat syarikat penerbangan itu setelah foto tersebut tersebar luas di Twitter.

Pramugari bernama Tatiana Kozlenko itu memuat naik fotonya di halaman peribadinya di Vkontakte, salah satu laman sosial paling popular di Rusia yang mirip Facebook. Dalam beberapa jam, foto yang memperlihatkan lengan seorang pramugari tengah menunjukkan jari tengah ke arah kabin yang penuh penumpang itu telah mendapat puluhan tanda "likes". Foto tersbut kemudian tersebar luas setelah di-posting di Twitter dan di-retweet oleh ratusan pengguna.

Para bos Aeroflot mengetahui foto itu dan memecat Kozlenko. Aeroflot, yang mengumumkan pemecatan Kozlenko di akaun Twitter mereka, mengatakan, "Mem-posting foto itu menunjukkan (bagaimana) sikap Tatiana terhadap penumpang dan tugasnya. Dia mengakui kesalahannya ketika dia berbicara dengan pengurusnya."

Namun, Kozlenko menyatakan, itu bukan foto lengannya. Foto itu bahkan bukan diambil di pesawat milik syarikat penerbangan tempat dia bekerja. Dia mengakui, dia tag dirinya dalam foto itu, yang tidak memperlihatkan wajah siapa pun, tetapi menyatakan bahawa itu bukan dirinya. 

"Saya tidak menganggap diri saya bersalah! Foto itu ditambahkan ke halaman saya. Saya hanya memberi tag diri saya di atasnya! Tangan itu bukan milik saya. Pesawat itu juga bukan pesawat majikan saya! Saya tidak mengerti mengapa mereka merosak hidup saya! Saya meminta bantuan dan sokongan anda!" katanya di halaman Vkontakte-nya sebagaimana dipetik Mail Online, Khamis (7/2/2013).

1 comment: