Silent Killer

korang merokok tak? aku bukan perokok. so, nak tanya sikit kpd sape2 yg merokok tu, best ke sedut asap masuk ke dalam paru2 tu.

haaaaaaa best ke?..sedap ke?...nikmat ke?...

aku tension gak bila duduk dekat2 dgn smokers ni. asap rokok yg dihembus keluar tu kalau berlegar-legar kat muka diorang sndiri xpelah jugak..lantaklah

ini tak, asap tu tersedut juga oleh kita yg berada berhampiran. ia lebih bahaya org cakap

hurmm k lah,

aku nk highlightkan skit pasal rokok. pasal skrng nih ramai sgt teenagers kita yg dh addicted ngan rokok. nape?? k u all sit tight & meh discover the truth bout smokin'


berdasarkan pertanyaan aku kepada Lebai Google di dapati ada beberapa sebab seseorang remaja itu menjadi perokok.

antaranya ialah ingin bereksperimen. yela, selama ni hanya dok tengok je org2 tua dan org2 tak berapa tua hisap rokok berkepul-kepul asap. nampak syok jekan. sebab tu dorang pon nak cuba.

bebudak ni jugak ingin..apa org cakap, ingin menunjukkan personaliti mereka kononnya bila merokok mesti nmpk macho, adventurous, glamer, popular...ceh, banyak cara lain lagi la

diorang ni juga ingin cepat jadi dewasa sebab tulah mereka merokok. ia akan buat mereka nmpk matured..hmm ye ke?? kpd budak2 skolah tu, xguna nmpak matured klu duit beli rokok pon mak bapak yg kasi...hampeh

dan yg biasa didengar adalah pengaruh dari kengkawan. mereka yg brgaul ngan geng perokok biasanya akan mudah trpengaruh. agaknya klu kawan2 diorang terjun lubang taik pon diorang akan ikut....pengaruh kawan2 katakan huhuh bengong

aku pon bergaul juga dgn perokok ni..xdelah sampai nk ikut diorang hisap asap tu. semuanya bergantung kpd diri sendiri la..kena kuat


kata Lebai Google lagi, rokok sangat bahaya kpd kesihatan. silap2 boleh bawa maut. aku pernah tanya kpd sorang kawan yg perokok tegar ni.

"tak takut mati ke" boleh pulak dia jawab, "ko yg xisap rokok tu ingat boleh hidup smpai 100 tahun ke" pehh baik punya jawapan. rasa cam nak cepuk kepala dia tu laju2 je.

banyak lagi la bahayanya, antaranya risiko mndapat sakit jantung, kanser & penyakit kronik yg lain.

bagi org pompuan akan menghadapi kesukaran masa pregnant & penyakit pernafasan kanak2, gandakan risiko ketidaksuburan. silap2 boleh mandul. isk

gigi juga boleh rosak klu dh lama sangat hisap rokok...bila dh rosak ggi tu nak senyum kat org pon rasa malu ye tak...


aku tanya lagi Tok Lebai Google tu apa yg terkandung dlm asap rokok tu..

dia jawab, asap rokok ada 4000 bhn kimia yg bahaya to ur heart. yg paling bahaya ialah nikotin & karbon monoksida

4000?..terkejut aku

klu nak tau bahan apa smpai 4000 tu korang tanya sendirilah Lebai Google...malas dh aku nak tanya...letih tau tak huhuh



so, bgi u all yg tengah merokok, cuba nk blaja merokok, baru start merokok..think twice..life is short & akan jadi shorter klu u all hisap rokok. lbih macho & bijak klu u all x merokok. ur choice huhuh


aku minta diri dulu, adiossSSS

Assalamualaikum

17 comments:

  1. antara rokok yg dah siap peking ngn rokok gulung aka sentil tu
    mana lagi efek ke badan ye

    ReplyDelete
  2. tazkirah baguss..aku sukaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

    aku pun xsuka perokok..hehehe..yeayy bleh la gengg... =) geng itu jee..

    bukan geng yg team bola ek..hahahaha

    ReplyDelete
  3. Alien:

    pehh mencabar soklan ni...kena tanya mereka2 yg bertaraf profesor menjawabnya ahahaha

    ReplyDelete
  4. Husz:

    yeay ahahaa..no smoking

    nak geng yg team bola pon boleh..dgn syarat ko sokong reds..satu genglah kita ahaks

    ReplyDelete
  5. ramai awek nk ngorat ko nnt sbb ko x merokok..auww =P

    ReplyDelete
  6. aku tak merokok tapi aku tak kata merokok tue membazir..aku respek golongan perokok nie kerana mereka sedekah kat kerajaan melalui cukai rokok heheheee

    ReplyDelete
  7. 1 perkara yg pompuan akn cari dlm ciri2 lelaki idamannya ialah BUKAN PEROKOK! so guys?? how abt u? perokok wanita?

    Aksi-aksi terlarang @ Kuala Lumpur International Book Fair 2011

    ReplyDelete
  8. Bapak akak tak merokok anak-anak pun tak merokok tapi tiba kat cucu rata-rata semuanya merokok. Entah mengapa...

    Satu ciri cari suami yg kakak cari dulu mesti tak merokok. Itulah dapat hubby sekarang. Hehehe...

    ReplyDelete
  9. Red, belanja aku rokok sekotak!

    ReplyDelete
  10. Yana:

    hoh hehe xleh2..setia dgn yg satu haha

    ..................................................................................

    Sahrom:

    hahaaa betul gak tu...mereka ni jenis byk duit..sbb tu sggup beli rokok yg mahal harganya

    ReplyDelete
  11. Ceroi:

    jgn termenung pulak

    ................................................................................

    SB:

    cukup ke...aku ingat nk bgi sekartun hohho

    ReplyDelete
  12. Anies:

    paling aku menyampah bila tgk org pompuan merokok..xberkenan langsung huhuh

    .................................................................................

    Kakzakie:

    ahaha hubby yg xmerokok bersih je udara dlm rumah kan...xdelah tercemar dgn karbon monoksida hehe

    ReplyDelete
  13. bgus la setia pada yang satuu redd....dah la xmrokok..kalau ade mak2 tau mst nak wat memantu..

    ReplyDelete
  14. Husz:

    hehe tpi kan husz, zaman skrang ni org tua xkisah bakal menantu dia tu merokok ke tak..yg penting ada duit..bkn semua tpi sebahagian besar mmg mementingkn material

    ReplyDelete
  15. Tiada yang bestnya dengan asap rokok tu. Bluueeek.

    ReplyDelete
  16. Miss Tira:

    hehe ntahlah..tpi ramai dh yg ketagih asap rokok ni..best kot bg diorang

    ReplyDelete