Suatu ketika dulu

ketika itu, kampung aku kecoh dengan kes2 kecurian. kadang2 dlm satu hari 2,3 buah rumah
dimasuki pencuri. maka org kampung beramai-ramai membuat aduan kpd penghulu. suasana di rumah penghulu hingar-bingar apabila masing2 cuba melaporkan kes kehilangan harta benda kpd tok penghulu yg mesra rakyat itu. untuk menunjukkan tanggungjawabnya kpd org kampung, tok penghulu telah mencadangkan agar ditubuhkan rukun tetangga.

"sebagai penghulu yg diamanahkan utk menjaga kampung ini aku membuat cadangan agar mulai malam ini kita akan bergilir-gilir membuat rondaan, berkawal untuk membanteras jenayah ini. aku sendiri akan bagitau pihak polis untuk membantu kita" terang penghulu.

maka, pada malam itu ramai sekali warga kampung datang ke balai raya utk menjayakan operasi yg dinamakan rukun tetangga dgn semangat yg menyala-nyala.

"cis!! kalau aku dpt org yg buat kejer tu, aku cincang hidup2" kata pak mat punyalah marah

"aku tumbuk tulang rusuk dia" gertak daud

"aku tengok je" tok imam mencelah

seleps tu, tok penghulu memberi arahan

"dengar sini, utk menjayakan operasi ni, kita mesti berpecah kpd beberapa kumpulan. setiap kumpulan mesti mempunyai seorang ketua. kalau ternampak sesuatu yg mencurigakan jgn bertindak solo, mesti berpasukan"

aku jugak tidk ketinggalan menyertai salah satu kumpulan itu. masa tu, akulah yg paling kecik
sekali. kami diketuai oleh sorang brader yg bernama mat nor.

ketika sedang meronda-ronda

"kau rasa dak apa yg aku rasa?" tanya sorang brader yg aku tak tau namanya

"tak rasa apa2 pon..naper, ngantuk ke?" tanya mat nor

"bukan...aku rasa lapar pulak. tadi kat rumah makan megi jer" jawab brader tu

"woi!!..kat rumah mie sirap ada pokok pelam yg dah masak" bagitau daud

"ye ke?...abih tu...jom kita gi" arah mat nor

"best gak tu...ada gak aktiviti yg boleh bgi kita kenyang. jommm" kata brader yg aku tak tau nama tu

rumah yg dimaksudkan itu tak jauh dari tempat kitorang meronda. memang ada pokok mempelam yg masak ranum di laman rumah tu.

umo aku pd masa tu baru 10 tahun tapi aku dah reti nak membezakan antara pinjam, ambil atau
mencuri. ayah aku dah pesan, nakkan barang org walaupon sedikit mesti meminta....ambil tanpa
kebenaran tuannya itu dinamakan...mencuri.

di kepekatan malam tu, aku berlari meninggalkan kumpulan aku. kira boleh dibanggakan jugaklah perbuatan aku melaporkan kecurian itu kpd penghulu.

semua ahli kumpulan aku tertangkap semasa sedang menikmati mempelam curi angkara aku hehehh.

"harapkan pagar, pagar makan padi" marah penghulu

tapi kes tu tamat di situ aje sebab tuan punya mempelam telah memaafkan dan menghalalkan buah yg dicuri itu.


moral of the story....jgn mencuri, kalau nak, mintak



p/s: korang caya ke ni kisah aku

6 comments:

  1. tak cye lgsung..
    huhuh
    ak taw ko wat cete~ =p

    ReplyDelete
  2. husna:

    smpai jugak ko kat sini...thanks

    baek jgn caya heh


    ...................................

    aki & ceroi:

    hahahhh

    ReplyDelete
  3. huhu...nak tngkap pencuri..pencuri lain lk yg tertangkap... ;)

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    BIMBANG

    ReplyDelete
  4. nabilah:

    ntah..apa nk jadi nih huhuh

    ReplyDelete